mandag 31. januar 2011

Creative commons

Med hjelp av Clara.no kan man enkelt finne ut alle dilemmaene i forhold til åndsverk, opphavsrett og rettigheter.
Med denne ukeoppgaven var det godt å lære om nettsteder og ordninger som gjør fildeling stuereint og lovlig.
Jeg vil gjerne spre disse linkene, som gjør fil-deling på en lovlig måte:
Creative Commons - gi ditt verk en lisens
General Public Licenses - merking av fri programvare
Limewire - nedlasting og fildelingsprogram under etterforskning
Itunes - film og musikk
Free Napster - musikk
Uhørt - musikk
Free Play Music

I fremtiden vil jeg gjerne være med på å merke mine arbeider med denne taggen på onlinearbeider og i tillegg legge inn en tekst i mine offline arbeider, som jeg har gjort på denne ukens innleveringsoppgave.

Creative Commons-lisens
Dette verk av Thorstein Hernes er lisensieret under enCreative CommonsNavngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 3.0 Unported lisens.

3 kommentarer:

  1. Siden internett var laget lenge etter Åndsverksloven og Copyrightbestemmelsene er det godt å se at (CC) er med på å gjøre internett bedre.
    Blir ting digitalisert og lagt ut burde det være tagget med en eller annen CC-tag...... Det er utopisk å tro at alle intenettbrukerne i verden har høye etiske standarder som ikke vil misbruke tilgjengleig materiale. Da er det bedre å være med strømmen enn mot strømmen....

    SvarSlett
  2. Viktig kommentar, jeg er så enig. Du er jo blitt riktig proff på dette med rettigheter!!!

    SvarSlett
  3. 1645 totalt antall sidevisninger nå - fantastisk, du er jo riktig populær :)Det er jo litt artig å bli lest da.

    SvarSlett