Ja, da har jeg fullført ei uke som 4. klasselærer og det er utrolig glad man blir i motiverte elever!
Det slo meg etter at uka er over at det viktigste man må jobbe med i skolen er trygghet, selvtillit og selvfølelse hos elevene.... vanvittig viktig for de små usikre barna, men like viktig på ungdomsskolen!
Altså fikk "læringsmiljø-begrepet" ny næring. Læringsmiljø er jo skillingsvisene som stadig blir fremhevet som satsningsområde og debatttema i skolen, men som er ullent å ta tak i, men så utrolig viktig.
Egentlig burde jeg fordypet meg mye mer i dette tema, for å få mer dyptgående kompetanse. Det er jo like viktig i familien, blant venner som i skolen.
Maslows behovspryamide er klar: Før vi kan utvikle eller lære noenting må vi føle oss trygge! For å føle oss trygge, må vi respekteres og føle mestringsfølelse og anerkjennelse fra de rundt oss, -hvordan kan jeg som lærer fremme nyansene rundt selvtillit og selvfølelse hos elevene? Man gjør jo alltid så godt man kan, men kan man bli bedre med noen gode verktøy i verltøykassa? Jeg vil bli bevisstgjort!!!
Anyone?
Fin blogg, og bra aktivitet. Maslow peker på noe vi alle kjenner igjen, trygghet før vi kan klatre oppover i pyramiden. Du stiller et interessant spørsmål, jeg skal driste meg til å komme med ett forslag, så utfordrer jeg andre til å komme med flere. Jeg tror at barns selvtillit og -følelse dreier seg om trygghet i sosiale relasjoner i gruppen. Dermed tror jeg at man burde legge til rette for aktiviteter der alle elevene opplever positivt og verdifullt samarbeide med andre barn. Bruk av (digitale) instrumenter og verktøy i utendørs forskning har jeg gode erfaringer med i denne sammenheng. Ett forslag... Noen som har andre?
SvarSlettTrygghet i sosiale realsjoner gjør jo at man får mange "hatter" og blir ekspert i å manipulere og tilpasse seg gruppen, men jeg lurer på hvem som er premisslevrandøren av hva som er godkjent adferd.
SvarSlettDen tøffeste i gruppen, eller er alle jevne, pga at de har likt selvbilde??
Dersom vi alltid sier at ting er bra eller dårlig, kan jo vi bli premisslevrandør av hva som er bra.... Det er jo ikke bra, de skal jo selv vite hva som er bra og ikke bra. Jeg jobbet med respons i Norsktieme i 4. klasse og sunes 4. klassingerne var veldig flinke til å vurdere hva som var bra og veldig bra.
Ergo:
Hva synes du er bra?
Hva synes du selv?
Er du fornøyd med egen innsats?
Kunne du gjort noe bedre / anderledes?
Ergo jeg må bli flinkere til å benytte egenvurdering...!!!!!
Et gammelt ordtak sier: "En skal gjøre så godt man kan, - det bli mange nok feil allikevel..."
Gjør man så godt man kan har man i allefall rein samvittighet selv:) Det gir godt selvbilde, men selvtilliten veit jeg ikke riktig? Den er kanskje avhengig av de sosiale tilbakemeldingene??