torsdag 4. november 2010

Delingskultur i norsk skole??

Å heve lærernes IKT kompetanse er muligens en av veiene som må ryddes før lærerne blir flinkere til å dele sine undervisningsopplegg. Det er meg en gåte at det ikke finnes noen kultur i norsk skolevesen for å dele og gjenbruke sine opplegg og suksessoppskrifter og verktøy!
I alle andre bedrifter tilhører produktene som skapes arbeidsgiver. Som lærer har man en arbeidsgiver som stort sett ikke eier et eneste produkt!? Det finnes fagrom i ungdomsskolen som ikke er oppdatert siden de ble bygget på 70-tallet. Alt er utdatert og ødelagt Man må finne opp kruttet selv hele tiden. Det er befriende å oppdage den delingskulturen som finnes på web med de rette søkeordene…
I mitt kollegium er det stadig bønn om deling av opplegg, men pga manglende standarder og lagringsplasser blir det ikke gjort. Alle lagrer seg opp sitt eget arkiv…
Samtidig er det en rådende holdning at læreren må eie opplegget sitt for at det skal bli bra. I en slik sammenheng blir det derfor ikke riktig å kopiere andre sine opplegg. Uten skikkelig forberedelse blir det derfor fiasko å låne andres opplegg, uansett om det er digitalt eller ikke…..

Sjekk disse linkene med fri tilgang til Digitale Læringsressurser (DLR)!!
http://ndla.no/ Søkemotor for digitale læringsmidler
http://utdanning.no/ Samling av 4000 læremidler
http://digitalelaringsressurser.wikidot.com/ Ressursside for PRODUSKJON av digitale læringsressurser
Med så mange DLR på web kan man lure på om det er nødvendig å gå på skolen? 
Kan man ikke bare surfe på web? Gå på skolen når man selv vil og ta de fagene man selv vil? Akkurat som dette IKT studiet??
Man kan jo bare ta opptaksprøver på forskjellige høyere utdanninger og jobber??

1 kommentar:

  1. Hei Gunstein foreleser!
    Takk for tilbakemelding på oppgaven som ble gitt i Fronter.
    Liv har brukt å legge tilbakemeldingene under vår egen forumslink i studentmappa, men din plassering var jo like "naturlig";) Rart hvordan man aldri finner ting som ikke ligger på sin faste plass, selv om det ligger rett foran nesa på en..... :)

    Du ønsket deg en mail om refleksjon rundt læringsprosessen i min oppgave som jo er på sin plass. Dine vurderinger er jeg også ening i.

    I grunnen var det nok fordi jeg ikke hadde så mange refleksjoner rundt læring. Det jeg fikk ut av oppgaven var nok mer bevisstgjøring og stukturering av ting man kunne fra før.
    Som jeg nevnte ble det litt "unødvenig" og bakvendt for meg å vurdere DLR i etterkant i stedenfor å bruke vurderingskriteriene til å lage en "korrekt" DLR. Oppgaven var egentlig veldig fin oppvarming til prosjektoppgaven som vi nå driver med.

    Som lærer må man jo alltid vurdere om man skal benytte en DLR eller ikke. Dette gjorde jeg også før, men da plukket jeg som regel kun deler av en DLR for å semikonkretisere eget undervisningstoff og for å variere. Jeg har aldri tidligere brukt en DLR kom komplett læringsarena for et emne / læringsmål.
    I fremtiden ser jeg nå at med en litt grundig vurdering, som den vi gjennomførte, kan jeg nå driste meg til å bruke hele innholdet i en DLR dersom jeg godkjenner den:)

    Ergo har jeg kanskje lært noe allikevel!!

    PS!
    Tusen takk for at du er aktiv på ulike forumslinker!
    Jeg kommer også til å lime inn denne mailen i kommentarfeltet i bloggen min slik at jeg har alt samlet.

    Mvh Thorstein

    SvarSlett